Praktická časť bakalárskej prace je jednou z jej hlavných častí. Písanie bakalárky, ktorá má výskumný charakter, je veľmi zaujímavé dobrodružstvo, pokiaľ nejde o činnosť na poslednú chvíľu, ktorej predchádza nervózne čakanie na termín odovzdania práce. Je predsa zaujímavé dozvedieť sa niečo o skúmanej problematike a popri tom potvrdiť alebo vyvrátiť zaužívané presvedčenie o nejakom procese, fakte alebo prvku systému.
Empirická – praktická časť bakalárskej práce
Empirická (praktická) časť býva súčasťou bakalárskej práce a zvyčajne jej predchádza teoreticko-metodologická časť. V tomto texte vás upozorním na niektoré dôležité postrehy týkajúce sa výskumnej časti bakalárskej práce.
Začnime názvom, odkiaľ pochádza slovo „empirický“? Empíria je po grécky zážitok. Takáto definícia výskumnej časti bakalárskej práce je mimoriadne presná, pretože po teoretickej prezentácii predmetu, vyzbrojení sa náležite charakterizovanými metódami, technikami a výskumnými nástrojmi, by ste mali pristúpiť k realizácii a prezentovaniu výsledkov výskumu, ktorý ste ako autor vykonali.
Všeobecne akceptovaným prístupom je ukázať zistenia v ich príslušných kategóriách. Skúsme sa spoľahnúť na príklad. Skúmali sa názory na novovzniknutú politickú stranu. Vek bol hlavným kritériom na rozdelenie respondentov. Metodickú časť možno preto bez obáv z omylu rozdeliť podľa viacerých vekových skupín zastúpených v skúmanej skupine. Ak by sa štúdia napríklad týkala histórie boxerského klubu v meste, samozrejmým spôsobom jej prezentácie je chronológia, teda rozdelenie histórie tejto organizácie na rozsahy a priradenie im konkrétnych časových intervalov, ktoré sa môžu stať názvami podkapitol. Rozumiete, o čo ide? Ak píšete o dôsledkoch alkoholizmu a chcete ukázať údaje z rozhovorov, ktoré ste viedli s rodinami pacientov, môžete použiť rozdelenie na dôsledky, ktoré ovplyvňujú samotného alkoholika, jeho rodinu, okolie a napríklad aj profesionálne prostredie.
Postarajte sa teda o logiku, veľmi často sa odvolávajte na konkrétne dokumenty, ktoré ste zhromaždili. Pamätajte, že môžete citovať aj nezverejnené veci. Preto, ak je vaša výskumná práca zaznamenaná v poznámkach, môžete sa na ne bezpečne odvolať v poznámke pod čiarou s tým, že citát pochádza z poznámky o takých a takých, ktorá sa nachádza v archíve autora. Čím lepšie zdokumentujete svoje výsledky výskumu, tým budú dôveryhodnejšie.
Aj keď je výskum váš a je na vás, aby ste ho prezentovali, pozor najmä na túto časť písania v prvej osobe. Preto nesmiete napísať, že som testoval, ale môžete napísať „testované“ alebo bola vykonaná štúdia. Aj keď sa to môže zdať zvláštne, môžete sa uchýliť aj k frázam ako „autor príspevku určil“. V našej tradícii používanie prvej osoby dáva pocit subjektivity a výskumná práca sa musí vyznačovať objektivitou a prezentovaním univerzálneho pohľadu. Môžete s tým polemizovať, čoraz častejšie sa môžete stretnúť s výskumníkmi a dokonca propagátormi, ktorí navrhujú subjektivizmus, senzualizmus a individuálnu konštrukciu významov. Myslíme si však, že šanca stretnúť takéhoto rebela na bakalárskej úrovni je mizivá. Je takisto potrebné pripomenúť, že recenzenti nie vždy zdieľajú tento názor. Ak hľadáte možnosť byť kontroverzný, nájdite si zmysluplnejšie pole vyjadrenia tejto lásky, ako je bakalárska práca. Ušetríte si tak veľa problémov.
Tím našich autorov / spracovateľov vám dokáže byť v tomto smere nápomocný. Spracujeme pre vás podklady k praktickej časti vašej bakalárskej práce na 100 percentnej úrovni.